Zondag 14 juli 2019 – Station Putten – Spoorwegovergang Volenbekerweg (24)

Sinds vrijdagavond 12 juli zijn wij in ons vakantiehuis in Otterlo. Dit is dan ook het vertrekpunt van deze etappe. Het is zwaar bewolkt en de voorspelling is dat er af en toe een buitje zal vallen. We stappen in de auto richting Station Putten als het inderdaad begint met motregenen. Het is een graad of 17 en er staat nauwelijks wind. Als we om 11.15 uur de etappe starten, is het droog. Geen regenponcho’s aan en er maar het beste van hopen.

De route is recht toe – recht aan. Maar wel gevarieerd. We lopen in de richting van voormalig werkkamp Vanenburg. Daar waar we een bospaadje in moeten hangt een bordje dat het “klompenpad” gesloten is. Dus ook onze route zal aangepast moeten worden. Waarschijnlijk mogen we er niet langs omdat de eikenprocessierups heeft toegeslagen. Even verderop het fietspad waarop wij ons bevinden, pakken we de route weer op. We lopen langs de Vanenburg. Nu een conferentiehotel, waar je bij slecht weer, zomaar een paraplu kunt lenen. Een grappig gezicht hoe deze paraplu’s worden aangeboden.

In 1942 krijgen Joodse mannen een oproep om te gaan werken in een werkkamp. Paul Süsholz is een van hen; hij rijdt met de trein vanuit Amsterdam over de Veluwe naar werkkamp Kremboong in Drenthe. Ook kasteel Vanenburg is korte tijd een werkkamp.Kasteel Vanenburg huisvestte in 1942 Joodse mannen die onder toezicht van de Heidemaatschappij dwangarbeid moesten verrichten. Langs het IJsselmeer moesten weilanden geëgaliseerd worden. De mannen mochten geen bezoek ontvangen en ook pakketjes werden niet bezorgd. Van het kamp is weinig bekend, er zijn geen overlevenden die er nu nog over kunnen vertellen.

Na zo’n 4,4 kilometer zijn we aan het eind van deze etappe. We rusten even op een picknickplaats bij het spoor en wisselen van routekaart.

Zondag 14 juli 2019 – Spoorwegovergang Volenbekerweg – Station Ermelo (25)

Door een bosperceel vervolgen wij de route richting een schelpenpad bij de Watervalweg. We passeren de Groevenbeekseheide. Je kunt zien dat er te weinig regen valt in Nederland. De heide staat er troosteloos bij. We verwachten dat de heide deze zomer niet in bloei zal staan. Ook deze etappe geeft niet veel meer dan een afwisselend landschap. Door het bos, langs weilanden, door bewoond gebied en een lang stuk langs het spoor. Regelmatig horen we de alarmbellen van de spoorwegovergangen en er passeren diverse treinen.

We hebben het in ieder geval droog gehouden. Om even na 13.00 uur komen we aan bij Station Ermelo. We gaan met de trein van 13.25 uur naar Putten. Terwijl wij op de trein wachten komen er twee agenten het perron op met de vraag of wij weten van wie de tas is die nog in een wachtruimte staat. Geen idee, het was ons niet eens opgevallen. In Amsterdam zouden de robots van de explosieve opruimingsdienst eraan te pas komen om het “plaats delict” te onderzoeken. Hier kijken de agenten, al is het met enige voorzichtigheid” of ze kunnen ontdekken van wie de tas is. Onze trein is inmiddels gearriveerd. Na een rit van 4 minuten komen we aan in Putten. Daar stappen we weer in de auto richting Otterlo. Een bakkie thee en een lekker koekje is de beloning die we onszelf cadeau doen. Het was maar een korte route, maar goed, die zitten er ook tussen.

 

Afstand etappe 24 + 25 = 7,35 kilometer.

Totaal gelopen: 138,25 kilometer.